Lider, samiec Alfa, Kozioł Ofiarny, Adwokat Diabła, Pilny uczeń, Agresor i inni to różne role, jakie przyjmują uczestnicy w trakcie szkolenia. Niektórzy są zagrożeniem dla procesu szkolenia, inni stanową dla niego wsparcie. Zrozumienie pełnionych ról przez uczestników szkolenia jest pomocne w realizowaniu celów szkoleniowych.
Ponieważ ludzie lubią zaspokajać swoje potrzeby w kontakcie interpersonalnym, w czasie szkolenia przyjmują różne role. Odgrywają je w czasie spotkania szkoleniowego, by owe potrzeby zaspokoić. Przyjmują role w grupie szkoleniowej tak, jak przyjmują różne role w społeczeństwie, czy to w rodzinie (rola ojca, matki, syna, głowy rodziny, zarządcy domu, gospodyni domowej itp.), czy w pracy (pracownik danego działu, kierownik, szef), w określonej społeczności (np. prezes), w stowarzyszeniu (przewodniczący, sekretarz itp.). a ponieważ grupa szkoleniowa jest taką mikrospołecznością, również w niej uczestnicy przyjmują określone role.
Patrzenie na uczestników szkolenia z perspektywy ról, jakie w tej grupie pełnią i – co ważne – dla tej grupy ogrywają, jest bardzo ważną kwestią. Ważną dlatego, iż wiedza, jaką rolę dany uczestnik odgrywa, rozumienie danej roli oraz znajomość przyczyn i powodów jej "grania" daje trenerowi ogromne możliwości, przy jednoczesnym zapewnieniu sobie bezpieczeństwa na różnych poziomach. Zgodnie z zasadami: Kiedy wiem, z czym mam do czynienia, mogę wobec tego się odnieść. Gdy rozumiem, co się dzieje, mogę działać tak, by zrealizować swoje cele. A pisząc prościej: świadomość jest lepsza od nieświadomości.
Role można skategoryzować z poziomu ogólnego podziału, jaki zaproponował Schindler. Opisuje on kilka rodzajów ról, jakie pełnią uczestnicy. Mogą one się zmieniać w raz z rozwojem grupy.
! Alfa jest liderem, nośnikiem idei. Pozostali uczestnicy identyfikują się z tą ideą. Osoba Alfa jest aktywna i silna, integrująca. Uczestnik w takiej roli jest swobodny, przy jednoczesnej koncentracji na scalaniu grupy wewnątrz. Utrzymuje tę spójność po to, by nie doszło do konfliktu i ewentualnego rozłamu. Reprezentuje grupę na zewnątrz. To typowy przywódca.
! Beta to ekspert, doradca, specjalista. Ma wśród uczestników autorytet, pod warunkiem, że wypowiada siew sprawach ważnych dla grupy. Ma autorytet u większości członków grupy. Jest podporządkowany Alfie i w ten sposób uzyskuje poważanie pozostałych uczestników grupy.
! Gamma to osoby "przeciętne", podporządkowują się liderowi i identyfikują z nim; zgadzają się ze wszystkimi warunkami współpracy; budują poczucie wspólnoty w grupie, a także przedstawiają wizerunek grupy na zewnątrz. W sytuacjach trudnych polegają na Alfie.
! Omega to osoby na ostatniej pozycji w grupie, tak zwane "kozły ofiarne". Nie podążają za liderem, mogą okazywać ambiwalencję wobec lidera i grupy. Omega pozostaje z tyłu grupy i próbuje zwrócić jej uwagę w innym kierunku niż ten, w którym ona podąża. Im bardziej Omega pozostaje z tyłu, tym więcej skupia uwagi na sobie. Koncentruje na sobie negatywne impulsy pozostałych uczestników.
Inny podział ról związany jest z motywacją do działania i współpracy. Można podzielić uczestników szkolenia na role związane ze współdziałaniem, z funkcją, jaką pełnią w grupie szkoleniowej.
Role związane ze współdziałaniem to:
Inny podział ról dotyczy ich "przydatności" dla grupy, funkcji, jaką dla niej spełniają:
Wyżej wymienione role, począwszy od Agresora, to role blokujące pracę grupy. Spełniają również dla niej swoją rolę, funkcję. Pojawienie się zachowań blokujących świadczy bardzo często o powstającej dysharmonii między zasadniczymi elementami szkolenia. Zachowania takie nie wskazują zazwyczaj na odosobnione dziwactw poszczególnych uczestników. Sygnalizują zaburzenia poprawnie przebiegającego procesu grupowego. Mogą świadczyć na przykład o zbyt małej integracji uczestników, wzmożonym poziomie lęku, która blokuje produktywną pracę grupy jako całości.
Poniżej przedstawiam jeszcze inne role, jakie przyjmują uczestnicy w czasie szkoleń, treningów, warsztatów to oraz omawiam wcześniej wymienione:
Rozpoznanie w grupie ról, pozycji danych osób pomaga w rozumieniu procesu grupowego. Należy jednak pamiętać, że pozycje te mogą się zmieniać wraz z rozwojem grupy.
Role podczas szkolenia uczestnicy "odgrywają" bardzo często w sposób mimowolny i nieświadomy. Nieświadomie każdy uczestnik przyjmuje jakąś rolę; każdego można zaklasyfikować dla jakiejś roli – zgodnie z teorią ról, która mówi, że każdy odgrywa jakąś rolę. Część ról jest wybierana przez uczestników świadomie. "Świadome" role w grupie są związane ze stanowiskami pracy (np. dyrektor, kierownik departamentu), szczególnie jeśli grupa szkolonych osób jest zespołem współpracowników.
Pozostałe (opisane) role osoby przyjmują w sposób nieświadomy. Szczególnie widoczne jest to u uczestników, którzy wchodzą w role tak zwane "dokuczliwe", "trudne" (np. Adwokat Diabła, Pilny Uczeń), tj. role, z pozycji których uczestnicy są mocno konfrontacyjni, agresywni, negatywnie, buntowniczo, czy opozycyjnie nastawieni.
Wiedza o tym, jakie role odgrywają uczestnicy pozwala lepiej zrozumieć dynamikę danej grupy oraz procesy w niej zachodzące. Pozwala na wykorzystywanie potencjału danej grupy szkoleniowej. Daje również możliwość dostosowania form szkolenia z uwzględnieniem jej procesualnego wymiaru, co wpłynie na zaspokojenie potrzeb uczestników i – z kolei – ich zadowolenie ze szkolenia.
Łukasz Krawętkowski
Zapraszamy do Instytutu Proces
Instytut Proces
Wrocław: ul. Świdnicka 48/4, tel. 535 05 45 95
e-mail: proces@proces.net.pl
numer konta: 18 1140 2004 0000 3602 1547 4187